Interwiew
Interview, které vyšlo v čísle 12/2003 časopisu DOTEK
(ptali se Josef Šťastný a Jiří Škuba)
Š: |
Co Vás přivedlo do Prahy? |
B: |
Božské Já. |
Š: |
Máte, nebo jste měl občanské povolání? |
B: |
Byl jsem učitelem ve škole. Nyní jsem na penzi. |
Š: |
Žijete rodinným životem? |
B: |
Ano. Mám ženu, tři dcery a syna. |
Š: |
Jaká byla Vaše cesta k duchovní realizaci? |
B: |
Vzdal jsem se svých tužeb a z celého srdce se odevzdal. |
Š: |
Měl jste svého gurua? Pokud ano, v kolika letech jste se s ním setkal? |
B: |
a) Ano. Mám gurua. Guru může nebo nemusí mít tělo. Mým guruem je Ramana Maharshi. |
Š: |
Ve svých promluvách vzpomínáte indického mudrce Ramanu Maharišiho.
Proč právě jeho?
|
B: |
Skrze Ramanu Maharišiho mám trvalý klid. Dále jsem rozpoznal, že všechny realizované bytosti jsou stejné. Dotazování "Kdo jsem já?" odstraňuje ego přímo. |
Š: |
Mohl byste charakterizovat podstatu Vašeho učení? (krátká cesta). |
B: |
Buďte vždy v klidu. Ptejte se "Kdo jsem já?". |
Š: |
Postavení a zařazení této metody v systému známých duchovních cest.
Jak, kdy a pro koho je tento způsob realizace vhodný.
|
B: |
Toto je přímá metoda na odstranění ega. Je vhodná v čase nepřítomnosti tendencí
a pro klidné lidi.
|
Š: |
Proč je třeba vydávat se na duchovní cestu? Nestačí být jen dobrým člověkem,
podle všeobecně uznávaných pravidel?
|
B: |
a) Abychom měli trvalý klid. b) Dobro je výtvorem ega. Jen Bůh zná dobro. |
Š: |
Je možné tuto cestu sladit s v podstatě pozitivními lidskými postoji
- láskou k jinému člověku, ženě, dětem, obdivem ke kráse přírody?
|
B: |
Je to možné pouze skrze klid. Klid je skutečná láska. |
Š: |
Zdá se, jakoby v zemích Evropy stoupala potřeba duchovního života, posily,
hledání dalších cest, na kterou nedokážou zde zavedené církve reagovat
Je to jen reakce na bezduchý životní styl spotřební společnosti, nebo je v tom víc?
|
B: |
Bůh všechno ví. Spása je možná pro všechny. |
Š: |
Většina praktikujících začátečníků se musí vlastně prostřednictvím svého ega téhle své domnělé jsoucnosti zbavit.
Jak je to vlastně možné? V Čechách se říká, že si kapři nevypustí svůj rybník. Není to ten případ?
|
B: |
a) Milost odstraňuje ego. Ten, kdo praktikuje má milost. Bez Boží milosti by nikdy nepraktikoval. Milosti není možné porozumět skrze ego. |
Š: |
Proč není člověk rovnou dokonalejší? Proč musí tolik trpět? |
B: |
Kvůli tendencím a touhám. |
Š: |
Evropská duchovní tradice hovoří o ztraceném ráji, ze kterého byli Adam s Evou
po spáchání dědičného hříchu vyhnáni.
Co myslíte, že se v ráji vlastně stalo a co tehdy člověk ztratil?
|
B: |
Při ztotožnění s tělem povstalo ego. Přišli hned o božské vědomí.
Od té chvíle žili s egem. Proto ego nezná ráj.
|
Š: |
Zdá se , že v zemích jako je Indie jsou i chudí lidé veselejší než lidé v Evropě,
kterým by ke spokojenosti ve hmotném smyslu nemělo nic chybět.
Jaké je Vaše vysvětlení?
|
B: |
Všichni Indové věří v Boha. I chudobu považují za Boží dar. |
Š: |
Dá se karmické určení nebo zatížení přenášet také na jednotlivé národy,
nebo platí jen v individuálních případech a osudech?
|
B: |
Bůh vládne všemu podle karmy. Lidem i národům. |
Š: |
Je možné srovnat přístup posluchačů resp. Žáků v Indii, jiných zemích a v Čechách? |
B: |
Indové dávají přednost věcem nemateriálním. Lidé v jiných zemích dávají přednost věcem materiálním. |
Š: |
Je Vám někdy smutno či máte zlost? Pakliže ano, jak to řešíte? |
B: |
Smutek nebo zlost jsou pouze v mysli. Uvnitř není žádná vazba. |
Š: |
Co je smyslem lidského života? |
B: |
Realizace Já, jinými slovy - trvalý vnitřní klid. |
Š: |
Říká se, že Bůh vše vidí. Dívá se tedy na nás, a nebo spíše skrze nás, tedy naším prostřednictvím? Jenže pak bychom nebyli žádnými prostředníky, ale Bohem samotným. Co Vy na to? |
B: |
Ano, vidí vše. |
Š: |
Co je podle Vašeho názoru náboženství? |
B: |
Náboženství je jen věcí mysli, ale mysl není náboženství. |
Š: |
Ne každý má to štěstí, aby na sobě mohl pracovat pod vedením skutečného gurua, tedy plně realizovaného člověka. Dokonce se dá říct, že je jen hrstka těch šťastných, kteří se s ním ve svém životě setkají. Měl byste radu pro ty ostatní? |
B: |
Rada zní - každý může poznat gurua. Je to věc času. |
Š: |
Pokud jde o literaturu, doporučil byste nějakou těm, kteří začínají cítit nespokojenost se sebou samými a s obecně uznávanými hodnotami? |
B: |
Je vhodné číst Bhagavadgítu. |
Š: |
V čem vidíte šanci na řešení ozbrojených konfliktů ve světě? Myslíte, že se dá v dohledné době nějak zastavit drancování přírody, které začíná ohrožovat život na zemi? |
B: |
Skrze pochopení sobectví. |
Š: |
Jak na Vás působí lidé v naší zemi? Prošel jste se po Praze? |
B: |
Nesetkal jsem se s mnoha lidmi. Prošel jsem pár ulic. |
Š: |
Znáte nějakou osobnost z České historie, nebo současnou, která by Vás zaujala, ať už v kultuře, vědě, či politice ? |
B: |
Ne. |
Š: |
Vycházíme z předpokladu, že jako rodilý Ind jste Hinduista. Je tahle domněnka správná? |
B: |
Ano, jsem hinduista. |
Š: |
Jaký význam přikládáte praktikování náboženských rituálů? |
B: |
Rituály jsou důležité. |
Š: |
Co byste poradil těm z nás, kteří Vašemu učení nerozumí a chtěli by ho lépe pochopit? |
B: |
Buďte klidní. |
Š: |
Co je to vlastně meditace? Dost lidí říká že meditují a třeba to tak není, možná jenom tak sní, nebo se o něco snaží. |
B: |
Vlastní meditace je odstranění všech myšlenek. |
Š: |
Doporučujete nějakou určitou meditační pozici? |
B: |
Snadnou pozici. |
Š: |
Kolik času denně je podle Vás nezbytné meditaci věnovat? |
B: |
Dokud nemáme klid, je třeba meditovat. |
Š: |
Proč máme strach ze smrti? |
B: |
Protože se ztotožňujeme s tělem. |
Š: |
Co je to smrt? |
B: |
Smrt je jen myšlenka. |
Š: |
Mohl byste nám něco říct o svém působení doma v Indii?
Řečeno naší terminologií, jste duchovní mistr, tedy plně realizovaný člověk, který nám ostatním pomáhá pochopit smysl našeho života.
Máte doma v Indii ašrám, ve kterém by za Vámi mohli přicházet lidé, oddaní hledání tohoto smyslu? Mohl byste na toto téma pohovořit? |
B: |
Aktivity mého ašrámu zahrnují: poskytování jídla chudým; kulturní pořady, jako například klasický tanec a bhadžany; přednášky pozvaných hostů; pomoc zklamaným lidem a lidem s rodinnými problémy; poskytování přístřeší a jídla jakýmkoliv hostům - sádhuům, chudým lidem a návštěvám. |
Š: |
...zájem o setkání s Vámi se stále zvětšuje, tak, jak se o Vás lidé postupně dozvídají, ale Vy zítra odjíždíte aby jste pokračoval ve svojí službě na "domácí půdě" ve svém indickém ašrámu a jistě nejen v něm.
|
B: |
Chci přijet.
|